|
GRH Karelia forum Grupy Rekonstrukcji Historycznej Karelia
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dziadkus
Administrator
Dołączył: 22 Sty 2012
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 7:54, 26 Sty 2012 Temat postu: FOKKER D XXI |
|
|
Samolot mysliwski zaprojektowany przez Ericha Schatzkiego (a nie jak się często podaje osobiście przez A.Fokkera) pierwotnie dla lotnictwa Holenderskich Indii Wschodnich - ML-KNIL (konkurs rozpisano w roku 1934), ostatecznie jednak większość produkcji (97 ze 148 szt) zakupiona została przez Finlandię lub wykonana tamże na licencji. Użytkownikami pozostałych były Dania i Holandia (niektóre źródła podaja także użycie kilku egzemplarzy przez siły komunistyczne podczas wojny domowej w Hiszpanii -miała to być produkcja licencyjna, oraz uzycie przez Luftwaffe - rzecz jasna w grę wchodzą zapewne egzemplarze zdobyte w Danii i Holandii - być może chodzi tylko o testy przeprowadzane zwyczajowo z kazdym zdobycznym sprzetem?) . Oblatany w 1936r. Do zamówienia przez lotnictwo Indii Wschodnich ostatecznie nie doszło. Samolot zaprojektowano w układzie dolnopłata z zakryta kabina i stałym podwoziem. Mimo dość archaicznej "teorytycznie' konstrukcji myslwiec byl skuteczna bronią - zarówno w rękach Holendrów w maju 1940r. jak i Finów w okresie wojny zimowej (i częściowo tez Kontynuacyjnej0 zadając pzreciwnikom spore straty.
Wykorzystanie:
Holandia 37 sztuk (niektóre źródła podają 36 sztuk)
Dania 13 szt (w dwoch seriach po 10 i 3 szt)
Finlandia 97szt (7 zbudowanych w Holandii, pozostałe na licencji już w Finlandii)
Wersje:
- 'duńska' uzbrojona w podkadłubowe działka 20 mm firmy Madsen
"holenderska' - bazowa
- fińskie
Finowie stosowali również specjalne płozy zamiast kół zimą.
DANE TECHNICZNE: (wersja holenderska)
napęd - dziewięciocylindrowy, gwiazdowy silnik Bristol Mercury VIII o mocy 619 (830 KM), osiągi - prędkość maksymalna 460 km/h, prędkość przelotowa 386 km/h; czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 7 min 30 s, pułap praktyczny 11 000 m (czasem podawane 11 350m), zasięg 930 km, masa własna 1450 kg, masa startowa 2050 kg (często podaje się też 2000kg) , wymiary - rozpiętość 11,00 m, długość 8,20 m, wysokość 2,95 m, uzbrojenie - 4 km 7,92 mm Browning m36 (dwa w kadłubie, dwa w skrzydłach).
Wersja duńska posiadala silniki Mercury VI S (moc 645 KM) oraz dwa km 8mm.
Wersja fińska uzbrojona była w 4 km vickers 7,7 mm.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jedno ze źródeł podaje, że W Danii w 1940 podczas ataku I/ZG1 na lotnisko Vaerlose 11 samolotów zostało zniszczonych na ziemi a 14 uszkodzonych.Póxniej samoloty znalazły się na Klovenmarken, gdzie były składowane. W 1943 roku zostały przejęte przez Niemców i prawdopodobnie zezłomowane - liczba podany samolotow nie pasuje jednak do wykazu wyprodukowanych egzemplarzy, kórych mialo byc tylko 13!.
Pomińmy użycie w obronie nieba nad Holandią (z nienajgorszym wynikiem) i skupmy sie nad wykorzystaniem w interesujacym nas najbardziej lotnictwie fińskim.
tu wersja z nartami
[link widoczny dla zalogowanych]
tu z lewej strony (żeby było równo )
[link widoczny dla zalogowanych]
a tu w kolorze
[link widoczny dla zalogowanych]
PROSZE CHWILOWO O NIEKOMENTOWANIE I NIEDODAWANIE POSTÓW -ARTYKUŁ BĘDZIE UZUPEŁNAINY DZISIAJ PO POŁUDNIU
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziadkus dnia Wto 19:26, 31 Sty 2012, w całości zmieniany 20 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|